|
HARV
Folkmusikgruppen Harv är centrerad kring de unga värmländska fiolspelmännen Magnus Stinnerbom och Daniel Sandén-Warg. Från att ha varit en duo, och haft olika gästmusikanter med i bandet, har de nu blivit en kvartett, som i attityd och spelstil utvecklat sound som gör dem unika i svensk folkmusik. Och det nya Harv säger Töst!
Magnus och Daniel är från början rockmusiker, som mitt i en gryende karriär sadlade om helt och hållet. Magnus trummor och Daniels elgitarr åkte in i garderoben, och fiolerna åkte fram, till bådas stora förvåning. Magnus (som är son till Leif Stinnerbom, f. d. Medlem i Groupa) har folkmusiken i ryggmärgen, och har varit varje år på spelmansstämman i Ransäter sedan han föddes 1977. Daniel har ingen folkmusikbakgrund alls, men han och Magnus har blivit polskornas beslutsamma tvillingsjälar, ett slags folkmusikens Glimmer Twins, som tillsammans kan spela så dansarnas fötter bokstavligt talat lättar från marken.
Nya i bandet är trummisen Christian Svensson, som dessutom spelar i Hedningarna, och gitarristen Peter Ståhlgren, som även gör rockkarriär i The Klerks. Ingen av dem har förankring inom folkmusiken. De är rockmusiker som bl. a. harvat i coverband hit och dit, men de har gått i Magnus och Daniels Harv-skola för att soundet ska bli som alla vill.
Och Harv-skolan är den enda skolan bakom Harv-soundet. Ingen i bandet har gått någon musikhögskola, utan kunskapen, känslan och draget i musiken kommer från helt annat håll. Åren i rockmusiken har inte varit bortkastade för någon bandmedlem. Utan den tiden hade Harv helt enkelt inte låtit som de gör. Pushen i musiken kommer från Magnus och Daniels Jimi Hendrix-harvande på högstadiet, men i övre tonåren blev låtarna Jössehärspolskor istället. Musiken är annorlunda, intensiteten är densamma. Och timing och precision i kompet kommer från krävande coverspelningar under många år. En annan harvskola, på sitt sätt.
Musiken på Töst är i första hand Magnus Stinnerboms egna kompositioner till olika teater- och dansuppsättningar (från Gösta Berlings saga och Kejsaren av Portugallien på Västanå teater, fr Peer Gynt i Stavanger och en samisk dansuppsättning). Magnus har komponerat teatermusik i folkmusikstil sen han var 19 år, och musiken på Töst är helt enkelt låtar han har tagit tillbaka igen, och i Harv-tappningen har de fått ett helt nytt sound. Från att ha varit stämningsmusik på teaterscenen, blir de nu röjarlåtar på dansgolvet. Mitt i alltihopa dyker också några traditionella låtar upp.
Det bästa med att spela in egna låtar, är att man kan göra vad man vill med dem, utan att ta hänsyn till andras uppfattning om traditioner, regioner och hur saker och ting ska spelas. Befriade från dessa hänsyn, men ändå med ett omisskännligt folkligt sound i musiken, har Harv gjort en platta som närmast kan liknas vid en folkmusikalisk partyplatta. I en tid när många krånglar till sina folkmusikplattor i onödan, har Harv velat göra en CD som ska få folk att bli glada, vilja festa, dansa, le och lyssna en gång till. Låtarna har slitstarka melodier, oavsett om de är traditonella eller Magnus egna. Musiken har både tryck och drag, och transcenderar alla regionala avgränsningar.
Töst är Harvs trejde skiva. Den första var utgiven under Magnus och Daniels egna namn, och det var själva CD:n som hette Harv (Amigo -1997). Men CD-titeln smittade av sig som gruppnamn, och på andra plattan Must (Amigo - 2000) hette bandet Harv. Efter Harv och Must kommer Töst, och frågan är öppen om det blir en femte bokstav i någon skivtitel så småningom. |