Utfyllnad Hem Katalog Artister Recensioner Press Beställ Länkar Video Kalender Info/Kontakt Info/Kontakt

Niklas Roswall: Nyckelharpa, Altnyckelharpa, Kontrabasharpa, Cittra
Anders Norudde: Säckpipa, Härjedalspipa, Fiol, Stråkharpa, Moraharpa, Low Whistle
Mer om artisten

Hej Dåna-Malin
Hej Spåna-Karin
Hej tobak i pipan

Den här lilla nonsensbetonade polsktrallen etsades sig fast i mitt minne efter ett inspelningsbesök hos Karin Sikström i den lilla byn Gideåberg mellan Edsele och Helgum i Ångermanland. Året var 1963 och inspelningsresan företogs tillsammans med Matts Arnberg från Sveriges Radio. Det var en av mina första inspelningsresor överhuvudtaget och besöket hos Karin Sikström (1899-1981) gjorde ett outplånligt intryck på mig. Jag mötte en vänlig och varm personlighet som med en lätt, ljus stämma sjöng med stor rytmisk medvetenhet och stor inlevelse. Visrepertoaren hade starkt lokal prägel med fina texter och melodier. Då och då ackompanjerade hon sig stillsamt och känsligt på gitarr. Det fanns en stämning kring hennes sång och kring inspelningssituationen som var mycket speciell och som jag gömt i mitt minne.

Därför var det med igenkännandets glädje jag lyssnade på den här CDn där Ulrika tillägnat sig så många av Karin Sikströms visor. Ulrika, som redan hunnit med flera skivinspelningar med olika grupper - Sälta, Kalabra, Rosenbergs Sjua, Ranarim - har nu givit ut en CD med visor och låtar från Ångermanland, Ulrikas eget landskap, som nu presenteras här.

Efter åren på Musikhögskolan i Stockholm med blandad repertoar föll det sig naturligt för henne att se sig om efter hemtraktens vistraditioner, bl a genom att lyssna på radions inspelningar från det här området. Inte minst Karin Sikströms vissång fick Ulrika att upptäcka hembygdens rika traditioner. På CDn finns flera av Karin Sikströms allra märkligaste visor, som t ex »Josef från Arimatea« som bygger på ett bibliskt motiv och alla dom fina småvisorna och polsktrallarna som är så typiska för den norrländska vistraditionen.

Men Ulrika har många fler förebilder än Karin Sikström. Edsele- och Ramseletrakterna har närt åtskilliga fina vissångare. Några har Ulrika besökt själv på senare år, som Ester Isaksson. Andra har hon lyssnat på via radions inspelningar - Folke Nygren (1893-1977) och Valborg Eriksson (1891-1976) från Ramsele, Frans Bergvall (1903-1995) från Gideåberg och Inga Ström (1896-1972) från Edsele - eller tolkat från äldre uppteckningar.

Det är en brokig blandning visor, några har melodier med rötter i 1700-talet som t ex Giftasvisan och Söta lillpiga. I flera fall redovisar hon de många varianter som kan finnas av en och samma visa i samma trakt, t ex den egensinniga visan om jungfru Britta. Ulrika har valt att sjunga några visor utan ackompanjemang, medan hennes musikantiska vänner stämmer in i de övriga.

Märta Ramsten
Svenskt Visarkiv

RECENSION

"En dimhöljd Ångermanälven, pudersnö på marken, gråväder, sensträngar och skoterkängor. Inramningen är klar. Men musiken vill nåt annat. Med dessa musiker och den sångerskan är Vålje å vrake en alldeles hjärtinnerlig platta. Skönt att för en stund slippa höra kulningar och lalingar och i stället släppa fram en kristallklar, oprocesserad röst i naturfärger"
Mikael Strömberg, Aftonbladet
Fler recensioner

ANDRA CD MED ULRIKA BODÉN UTGIVNA PÅ DRONE